Kohti Yhdysvaltoja ja uusia seikkailuja

Posted on

Pitkä ja yli puoli vuotta kestänyt matkan odotus oli tullut siihen vaiheeseen, että oli aika nostaa laukut kullan
kanssa autoon kesäisessä aamuyössä ja lähteä ajelemaan kohti Helsinki ­Vantaan kenttää aamu viideltä.
Auton sai helposti 11 päivän ajaksi parkkiin
Lentoparkkiin, jonka kustannukset olivat noin 50 euroa sisältäen kuljetuksen kentälle ja paluupäivänä kuljetuksen takaisin parkkiin.

Lennot olimme varanneet Travellinkin kautta, mutta yrityksen toiminnassa oli aika paljon hämminkiä
vuorojen peruunnuttua ja muututtua muutamia viikkoja ennen matkaa sekä Travellink ei lähettänyt meille
uusia sähköisiä lippuja. Jouduimme itse olemaan aktiivisesti yhteydessä matkatoimistoon huomattuamme
lentojen peruuntumisen, koska he eivät meitä olleet asiasta informoineet. Monen mutkan kautta saimme
kuitenkin lennot vahvistettua uudelle reitille, mutta jäimme silti ilman uusia e­lippuja. Lennot maksoivat
noin 1000 euroa kahdelta matkustajalta.

Finnairin lento kohti Kööpenhaminaa lähti aamu kymmeneltä ja sieltä vaihdoimme Deltan lentoihin välille
Kööpenhamina­Atlanta­Orlando. Yhteensä matkustamista alkulennosta odotuksineen aina perille asti tuli
tällä välillä noin 15 tuntia.

Ennen Atlantan lennolle pääsyä meidät ohjattiin turvatarkastuksen läpi Kööpenhaminassa Deltan tiskillä ja
meidän passit luettiin tietojärjestelmään APIS­lomakkeiden (Advance Passenger Information System)
lisäksi. Ennen matkaa olimme hakeneet ESTA­lupaa hyvissä ajoin, jotta voimme saapua maahan USA:han
kuljettavalla koneella. Palvelut koneessa matkalla Atlantaan olivat aivan eri luokkaa kuin esim. Finnairin
lennoilla. Asiakaspalvelu oli reipasta, iloista ja asiakas tunsi olonsa tärkeäksi. Lennolla nautimme välipalan
ja täyttävän lounaan sekä tuli nukuttua valmistautuessa siihen, että aikavyöhykkeissä mennään ­7 tuntia
taaksepäin.

Lennolla jokaisella matkustajalla oli oma kosketusnäytöllinen viihdejärjestelmä, jonka kautta pystyi mm.
katsomaan elokuvia, kuuntelemaan musiikkia tai katsomaan lentotietoja. Viihdejärjestelmä tuli tarpeeseen
lentoajan oltua 10 tuntia ja siinä ajassa aika olisi ilman viihdettä tullut pitkäksi. Olin ottanut myös iPodin
mukaan, jotta pystyin kuuntelemaan omia suosikkikappaleita. Pitkällä lennolla lentoyhtiö antoi myös lainaan viltin ja tyynyn jokaiselle matkustajalle.

Atlantan kentällä kävimme läpi maahantuloviranomaisten turvatarkastukset, joihin kuuluivat lennolla
saatujen lomakkeiden palautukset (mitä olet tuomassa maahan ja väliaikainen oleskelulupa visa waiver),
sormenjälkien antamiset sähköisesti ja saimme passeihin Homeland Securityn leimat. Väliaikaista
oleskelulupaa ei missään tapauksessa saanut hukata, koska se voisi myöhemmin haitata pääsyä maahan.
Nämä toimenpiteet kävivät helposti, koska tarkastukset tehtiin yhdessä “käytävässä”, josta ei päässyt
harhailemaan muualle. Yhtenä vaiheena jouduimme myös hakemaan omat matkatavarat hihnoilta ja
siirtämään ne uudelle lennolle ennen turvatarkastuksia uudelleen läpivalaistavaksi. Lopuksi oli vuorossa
käsimatkatavaroiden tarkastukset ja metallinpaljastimet.

Omalla kohdalla turvatarkastuksessa jumiuduin metallinpaljastuksessa päälläni olleiden paljon metallisia
yksityiskohtia sisältäneiden housujen johdosta. Hälytyksen aiheuttaneet matkustajat ohjattiin odottamaan
puoliavonaiseen lasikoppiin, että toinen turvatarkastaja ottaa yksi kerrallaan asiakkaan tarkastettavaksi
hieman etäämmälle. Turvatarkastaja päivitteli housujani, ettei ole koskaan nähnyt mitään vastaavia ja
pitkällisen tarkastuksen jälkeen pääsin taas jatkamaan matkaani. En voinut näyttää sitä huvittuneisuutta siitä, kun tarkastajat pähkäilivät kehonrakenteeni ja hiusteni perusteella, olinko mies vai nainen. He joutuivat tarkastamaan ja kysymään asian vielä minulta, että olin varmasti mies.

Atlantan kenttä on todella iso kokonaisuus ja jaoteltu eri osiin A:sta E:hen (lisäksi oli vielä T­terminaali),
joissa oli noin 35 lähtöporttia kussakin. Eri osien välillä kuljettiin näppärästi maanalla kulkevilla
automaattisilla junilla. Junat oli varustettu sekä näytöin että puheella kertomaan matkustajille tämän hetkisen ja tulevan lähtöterminaalin (concourse) tiedon. Junalla siirryimme oikealle terminaalille odottelemaan seuraavaa vuoroa kohti Orlandoa pitkiä käytäviä pitkin. Ilma ulkona oli mitä upein ja aurinko paistoi täydeltä terältä sekä kaksi suomalaista matkaajaa eivät osanneet odottaakaan, mitä ikkunoiden toisella puolella odottaa, eli kuuman kostea keli.

Orlandon vuoron lentokone ei ollut varustukseltaan mitenkään ihmeellinen, vaan kone vastasi normaalia
lyhyiden matkojen reittikonetta ilman ylimääräisiä mukavuuksia. Lennoilla silmiin pisti, että amerikkalaiset
ovat paljon löyhemmin kieltoihin suhtautuvia. Vaikka turvavyövalo paloi tai elektroniset laitteet eivät olleet
sallittuja alhaisen lentokorkeuden takia, saattoivat he silti lähteä käymään vessassa tai käyttivät elektronisia laitteitaan. Suomessa lentoemot olisivat heti pyytäneet takaisin istumaan ja huomauttaneet laitteiden käyttökiellosta. Turvallisuusvideo sen sijaan oli erittäin hyvin mukaansa tempaava unohtamatta pientä huumorin pilkahdusta.

Lentomme saapui Orlandoon ilta kahdeksan aikoihin ja tilasimme ilmaisen kyydin Best Western Airport Inn
­hotelliin
lentokentällä olleiden ilmaispuhelimien kautta. Kyydin luvattiin tulevan hetken päästä ja meitä
pyydettiin siirtymään ulkona olleille pysäkeille odottamaan. Siirryttyämme ulos pimenevään iltaan, oli
ulkona vähintään +30 astetta lämmintä ja vähintään 80% ­ilmankosteus, joka tuntui todella oudolta
tottumattomalle. Siinä kyytiä odotellessa kerkesi selkää pitkin juoksemaan yksi jos toinenkin hikipisara
odotettuamme kyytiä lähes tunnin. Soitimme puolen tunnin odotuksen jälkeen uudelleen hotellille ja
tiedustelimme kyydin tilaa, he ilmoittivat kyydin olevan tulossa, mutta ruuhkautunut. Palasimme ihanan
viileästä terminaalirakennuksesta takaisin pihalle hikoilemaan.

Päästyämme hotellille, oli hotelli päättänyt päivittää huonevarauksemme sviitti­luokkaan pahoitteluna
pitkästä odotuksesta. Huone oli todella iso ja tilava sekä erikoisuutena jokaisessa huoneessa oli myös
ilmaiseksi tietokone käytettävissä. Kylpyhuoneessa oman kivan plussansa toi kylpyamme ja huone oli
varustettu omalla tehokkaalla ilmastointikoneella. Nälkäisinä ja nuutuneina päätimme kokeilla USA:n
sähköisiä ihmeitä ja tilasimme pizzan juomineen Pizza Hutin verkkopalvelusta sekä toimitus vei noin tunnin
maksaen noin 20 dollaria.

Ensimmäisestä päivästä nuutuneina kävimme vain kääntymässä suihkussa ja suuntasimme nauttimaan ihanan isosta ja pehmeästä sängystä. Olimme vihdoinkin maassa, josta oli vain niin monta vuotta haaveillut, että pääsisi sinne katsomaan elämää ja menoa.

Kuvia päivästä
(saat isomman kuvan klikkaamalla kuvaa)