Takaisin Dubaissa ja kotia kohti

Posted on

Risteilyn viimeinen lauantai päivä vietettiin Dubain satamassa nauttien viimeisistä hetkistä laivalla sekä matkustajilla oli myös mahdollisuus lähteä laivalta jo päivää aiemmin. Vaihteeksi toisen parannuttua köhästä, iski köhä meistä toiselle ja se kaatoi koko päiväksi sänkyyn. Oli tosi harmi, että toisen nauttiessa laivasta kiireettömänä päivänä, toinen köhi keuhkoja pellolle kuumeisena hytissä lähes koko päivän. Meillä oli vielä käyttämättä yksi erikoisravintola ostamastamme paketista ja kävimme sen kanssa syömässä sushia ja kuumalla kivellä valmistettua lihaa laivan Izumi-ravintolassa.

Laivalla oli koko päivän muutenkin erittäin rauhallista ihmisten nauttiessa aurinkokannesta ja palveluista. Otimme seuraavalle päivälle lisämaksullisen stay awhile -palvelun, jolloin voisimme viettää aikaa laivalla lähtöpäivänä klo 16:sta asti, jolloin emme joutuisi odottamaan ajankulumista kaupungilla tai lentokentällä. Illalla vietimme viimeisen illallisen vielä suomalaisen perheen ja pietarilaisen pariskunnan kanssa. Tätä ennen oli jälleen aika kasata viikon jälkeen kaikki vaatteet ja matkamuistot matkalaukkuihin ja siirtää ne ennen klo 23 deadlineä hyttikäytävälle kerättäväksi taas seuraavan päivän toimitukselle.

Lähtöpäivän sunnuntain aamu aloitettiin aikaisella herätyksellä ja aamupalalla Windjammer-ravintolassa, josta saimme myös myöhemmin päivällä syödyksi lounaan. Päivä kului aika pitkälle nukkuessa allasalueen aurinkotuoleissa ja toisen köhiessä taas keuhkoja pellolle flunssan vaivatessa. Lähdimme laivasta ulos, kun kello läheni klo 16:sta ja laivalle oli jo pitkin päivää saapunut uusia matkustajia.

Hyppäsimme satamassa taksiin ja alkuun oli vaikeaa löytää taksia, joka hyväksyy korttimaksut, mutta sen löydyttyämme pääsimme lähtemään kohti lentokenttää. Lentokentällä olimme suunnitelleet käyvämme pudottamassa laukut check-in pisteellä ja suuntaavamme sen jälkeen loungelle viettämään aikaa ennen lennon lähtöä. Hyvä suunnitelma karahti siinä kohdassa, kun selvisi että laukkujen pudotus lennolle aukeaa vasta kaksi tuntia ennen lennon lähtöä, joka meidän tilanteessa oli puolen yön aikoihin ja kello oli tässä kohdassa vasta noin viisi iltapäivällä. Jouduimme lopulta istumaan odottamassa lähtöaulassa kahdeksan tunnin ajan, mihinpä 4 laukun kanssa viitsii lähteä? Tabletista ja kentän WLANista sentään oli iloa katsellessamme Netflixiä. Onneksemme pääsimme nopeasti jonottamaan laukkujen pudostusta ja sen jälkeen mentiin reippain askelin kohti loungea. Loungen tiskillä hidastelua aiheutti se, että toisella meistä oli käytössä Diners Clubin kortti omalla kuvalla ja virkailijat eivät olleet nähneet sellaista, jolloin eivät olleet alkuun varmoja, pääseekö sen kanssa loungelle heidän vertaillessa korttia ja kortin numeroa listoihin, joista selviää loungelle pääsevät korttinumerot.

Onneksi tämä korttisekoilu saatiin selvitettyä ja pyysimme päästä käymään suihkussa. Suihkuihin pääsyssä meille pyydettiin huoltomiestä avaamaan miesten vessatiloissa olleet erilliset suihkutilat, joihin he toivat vielä pyyhkeet ja pussin, josta löytyi mm. shampoota ja hiusharja. Pitkän päivän jälkeen suihku tuntui virkistävältä siihen asti, kunnes oli aika pukeutua puhtaisiin vaihtovaatteisiin tilassa, jossa ei ilma vaihtunut ja suihkusta päästyä jälkihikeä pukkasi pintaan palatessamme loungelle. Onneksi tämän jälkeen ehtisi vielä nauttimaa kevyestä ruuasta ja virvokkeista ennen portille suuntaamista.

Koneeseen päästessä kapteeni ilmoitti, että lentomatka tulee pidentymään kahdella tunnilla, koska meidän oli tehtävä välilasku Budapestin kentälle tankkaamaan lennon tullessa kovassa vastatuulessa Helsinkiä kohti. Koneessa sai onneksi hieman nukuttua koneen tullessa iltapäivästä Helsinki-Vantaalle, lentokentältä lähti vielä tuolloin Onniflyerin bussi jolloin meidän ei tarvinnut enää lähteä kentältä Helsingin keskustaan esim. Kamppiin odottamaan bussia.

Yhteenvetona Dubain matkasta voisi sanoa, että kulttuuri oli erilainen ja kokemuksena uusi, mutta Dubai on kohteena paikka, jossa voi käydä ehkä yhden kerran, mutta onko paikassa enää toisella kerralla sellaista, jota haluaisi käydä katsomassa. Annamme kuitenkin vahvan suosituksen käydä tutustumassa esim. talvella/keväällä, jolloin lämpötilat eivät ole vielä kesän kovaan kuumuuteen verrattuna liian suuret.