Nassau, Bahama

Posted on

Viimeinen ranta ennen kotiinpaluuta

Aamulla ennen saapumista Nassaulle, Bahamalle laivan peräosan Aqua Theatherissa järjestettiin koko perheelle tarkoitettu Madagascar show, jossa näyttelijöiltä vaaditaan hyvää kuntoa olla yli 30-asteen lämpötilassa puvut päällä tanssimassa ja esiintymässä yleisölle.

Laiva saapui lähempänä puolta päivää Nassaulle, joka on myös laivan kotisatama. Rannassa odotti useampi laiva parkissa ja oli hauskaa katsella oman hytin parvekkeelta, kuinka maailma suurin laiva lipui pienempien laivojen rinnalle ihmisten hämmästellessä sekä vilkuttaessa vastapuolelta. Satamassa odotti myös ambulanssi henkilökunnan jäsenen loukattuaan itsensä keittiössä.

Maihin päästyämme oli viimeisiä hetkiä myös meille ottaa kuvia isosta laivasta parkissa laiturissa ja lähdimme kohti terminaalia. Matkalla sinne meille tyrkytettiin kokoajan taksimatkoja ja satamasta pois päästäkseen piti kulkea vielä pitkän terminaalirakennuksen läpi, joka oli myös täynnä tavaroiden tyrkyttämistä. Koko tyrkytyksen kruunasi vielä uusi aalto taksia tarjoavia ja muita palveluita myyvät heti terminaalin ulkopuolella.

Lopulta kävimme vain nopeasti sataman ulkopuolella hakemassa matkamuistoja ja saavuimme nopeaan tahtiin takaisin satamaan. Alle kilometrin matkalla törmäsimme vahvaan virtsan hajuun ja laitapuolen kulkijoihin, joiden takia emme halunneet lähteä kovin kauas vaeltamaan. Jos olisimme valinneet tälle päivälle jonkin laivayhtiön järjestämän retken, olisimme voineet lähteäkin kauemmas.

Päivä oli kuuman kostea ja suorastaan tukahduttava. Tuntui, että muissa paikoissa käydessä ilma ei ole tuntunut näin paahtavalta ja siksi oli suuri helpotus päästä takaisin viileään laivaan sekä suihkuun. Hytin tv:stä tilasimme taas virkistävät päiväkahvit hyttiin ja niitä oli mukava nauttia suihkunraikkaana. Meillä oli vielä käymättä laivan peräosan Boardwalkin hodarikojulla, josta sai erilaisia ja näköisiä hodareita joka makuun. Kojun myyjä kyseli, mistä päin olimme ja kertoi myös käyneensä Suomessa.

Lähtöä vailla valmista

Illan hämärtyessä laiva teki lähtöään ja seurasimme sitä taas parvekkeelta. Samaan aikaan Nassaun taivaalle alkoi hiljalleen kerääntyä tummaa ukkospilveä ja laivan irrottauduttua satamasta, alkoi satamaan kaatamalla ja taivas oli aivan täynnä salamoita. Teimme samaan aikaan urakalla tavaroiden pakkaamista laukkuihin, jotka olivat jo valmiiksi aivan piukassa vaatteita ja muuta tavaraa.

Illallinen ei tänään yllättänyt, palvelu tuntui olevan jälleen kovin hidasta ja annosten kanssa sai olla tarkkana, koska jälleen pöytään tuotiin vääriä tilauksia. Tarjoilijat kiittivät kuluneesta viikosta ja toivottivat hyvää kotimatkaa.

Viimeisenä ohjelmanumerona kävimme katsomassa kahden esiintyjän stand-up showt, jotka olivat olleet pitkin viikkoa varausten perusteella suosittuja ja nyt viimeinen show järjestettiin isommassa Studio B:ssä, jos sinne olisi tullut vielä yleisöryntäys. Onneksi sali ei kuitenkaan tullut aivan täyteen ja molempia esiintyjiä sai nauraa vedet silmissä. Aiheina käsiteltiin mm. miten asiakas oli valittanut pitkistä käytävistä ja asiakaspalvelija oli luvannut olla yhteydessä tästä huoltopalveluihin.

Viimeiseksi tuntui haikealta päästä pulikoimaan yöksi hiljentyneeseen allaosastolle ja porealtaisiin. Ollessamme porealtaalla, näimme miten Allure of the Seas laivan sisaralus Oasis of the Seas lipui ohi ja kapteenit tervehtivät toisiaan vilkuttamalla piipuissa olleita laivayhtiön logoja.

Valokuvia päivästä

(isompi kuva klikauttamalla kuvaa)

Päivän kohteet
(Lisätietoja kohteista saat klikauttamalla sen merkkiä kartalla)